SCENARIUSZ GODZINY WYCHOWAWCZEJ PRZEPROWADZONEJ W KLASIE V
Autor: Janina Redkiewicz
Temat: Różnię się od innych.
Cele operacyjne: Uczeń: - dostrzega w sobie cechy, które różnią go od innych osób, - potrafi współdziałać z grupą
Środki dydaktyczne: arkusz „Niedokończone zdania”.
Przebieg zajęć: 1. Rundka wstępna Wszyscy siedzą w kręgu. Każdy kolejno kończy zdanie: Jestem w nastroju... (np. białym, czerwonym).
2. Zabawa „Kiedy patrzę na Ciebie” Uczniowie siedzą w kręgu. Nauczyciel mówi do osoby siedzącej po jego lewej stronie: Kiedy patrzę na Ciebie to myślę, że... (np. jesteś smutny, zmęczony, radosny). Osoba, do której dana wypowiedź była skierowana, potwierdza prawdziwość zasłyszanej opinii. Jeżeli nie zgadza się z tym, co usłyszała o sobie, zaprzecza danym słowom, mówiąc, jak się czuje w chwili obecnej. Następnie kieruje zdanie ułożone według powyższego schematu do osoby, którą ma po swojej lewej stronie. Zabawa trwa tak długo, aż informacja wróci do nauczyciela.
3. Omówienie zabawy. Propozycje pytań do uczniów: - Czy sprawiało Wam trudność określania emocji drugiego człowieka? - Co czuliście podczas zabawy?
4. Arkusz „Niedokończone zdania” (wg Jak żyć z ludźmi, 1999) Nauczyciel rozdaje uczniom – wcześniej przygotowane – arkusze i prosi o ich uzupełnienie.
ARKUSZ „NIEDOKOŃCZNONE ZDANIA” 1. Dzisiaj się czuję ... 2. Gdybym mógł pojechać, gdzie zechcę, wybrałbym ... 3. Dwie rzeczy, które mi się w sobie podobają, to ... 4. Mój ulubiony pisarz (aktor, kompozytor, piosenkarz) ... 5. Jedna z najszczęśliwszych chwil w moim życiu to ... 6. Osiągnięcie, z którego jestem naprawdę dumny to ... 7. Chciałbym, żeby ... 8. Najbardziej jestem szczęśliwy, gdy ... 9. Uczę się ... 10. Jest mi smutno ... 11. Moje hobby to ... 12. Dwa słowa opisujące mnie to ... 13. Najważniejsza cecha przyjaciela to ... 14. Moja ulubiona książka to ... 15. Mój ulubiony deser to ... 16. Moje najlepsze wakacje to ... 17. W mojej rodzinie jestem ... 18. W przyszłości chciałbym zostać ... 19. Chce mi się śmiać, gdy ...
5. Omówienie arkusza Nauczyciel prosi chętne osoby o to, by kolejno przedstawiły klasie swoje zdania. Celem owej prezentacji jest uzmysłowienie uczniom, że każdy z nich posiada cechy, którymi różni się od innych. Pytanie do uczniów: - Jakich uczuć doświadczaliście, wypełniając arkusze?
6. Zabawa „Prezentacja” Każdy uczeń zastanawia się, w jaki sposób może dokonać autoprezentacji. Nauczyciel podpowiada uczniom, by posłużyli się nazwami, np. rzeczy, roślin, zwierząt itp. Uczniowie kolejno stają w środku kręgu i prezentują się, np.: - Jestem różą, jestem piękna, ładnie pachnę, ale kiedy ktoś chce mnie skrzywdzić, potrafię ukłuć. - Jestem mrówką, jestem pracowita, jestem maleńka, jestem wytrwała. - Jestem sezamem, jestem pełen niespodzianek, zamknięty w sobie, jestem tajemniczy. - Jestem wilkiem, jestem silny, jestem samotnikiem, jestem agresywny.
7. Omówienie zabawy Propozycje pytań do uczniów: - Co czuliście, kiedy staliście w środku kręgu? - Co sprawiło Wam podczas zabawy radość? - Czy było w zabawie coś co sprawiło Wam trudność?
8. Rundka końcowa Każdy uczeń kończy następujące zdanie: Dzisiaj się dowiedziałem o sobie tego, że ...
ARKUSZ „NIEDOKOŃCZNONE ZDANIA”
1. Dzisiaj się czuję ... 2. Gdybym mógł pojechać, gdzie zechcę, wybrałbym ... 3. Dwie rzeczy, które mi się w sobie podobają, to ... 4. Mój ulubiony pisarz (aktor, kompozytor, piosenkarz) ... 5. Jedna z najszczęśliwszych chwil w moim życiu to ... 6. Osiągnięcie, z którego jestem naprawdę dumny to ... 7. Chciałbym, żeby ... 8. Najbardziej jestem szczęśliwy, gdy ... 9. Uczę się ... 10. Jest mi smutno ... 11. Moje hobby to ... 12. Dwa słowa opisujące mnie to ... 13. Najważniejsza cecha przyjaciela to ... 14. Moja ulubiona książka to ... 15. Mój ulubiony deser to ... 16. Moje najlepsze wakacje to ... 17. W mojej rodzinie jestem ... 18. W przyszłości chciałbym zostać ... 19. Chce mi się śmiać, gdy ...
Autor: Janina Redkiewicz
|